%AM, %02 %471 %2018 %10:%Oct

Blodsukkervennlig frokostblanding

Frokostblandinger som fås kjøpt i butikken består gjerne av bearbeidet korn og er ofte tilsatt sukker i flere varianter.

Også de frokostblandingene som ikke er tilsatt sukker har gjerne skyhøyt karbohydratinnhold. Det er det ikke spesielt gunstig starte dagen med hvis målet er å ha et stabilt blodsukker og jevn energi. Lag heller din egen müsli eller finn en som i hovedsak inneholder nøtter og frø. Jeg har funnet en av et svensk merke og brukt den av og til. Veldig god, men nokså dyr.

Den på bildet er lagd ved å grovhakke valnøtter og mandler for så å tilsette gresskarkjerner, litt cashewnøtter og litt salt i en bolle. Vann helles over til alt er tildekket. Dette får stå på kjøkkenbenken over natten. Bløtlegging gjøres for å øke næringsopptaket fra nøtter og frø.

Vannet helles av og blandingen tilsettes litt kanel, ingefær- og maca-pulver (ville brukt lucuma som alternativ til maca, men det hadde jeg ikke), kokosflak og et par spiseskjeer kokosolje.

Frokostblandingen spres utover et bakepapirkledt stekebrett og tørkes i varmluftsovn på 110-120 grader. Vendte på blandingen ca. hvert 20. minutt til alt var tørt. Nøtter og frø inneholder flerumettede fettsyrer som ikke tåler sterk varme. Derfor holdes temperaturen lavest mulig.


TOP