Om kostholdsveiledning

Du er i utgangspunktet frisk, men ønsker informasjon og råd om mat og relevante kosttilskudd i sammenheng med livsstil slik at du kan motiveres til å ta bedre valg og dermed oppnå bedre:

  • Energi og overskudd
  • Fordøyelse
  • Blodsukker
  • Immunforsvar
  • Vekt
  • Restitusjon

Alle disse punktene henger sammen. Det er vanskelig å nevne et punkt uten å samtidig si noe om de andre. Immunforsvaret er i stor grad avhengig av god tarmhelse. Maten du spiser påvirker fordøyelsen og din evne til å nyttiggjøre deg næringsstoffene. Det påvirker i høy grad energinivået ditt. Blodsukkerstigning med påfølgende insulinutskillelse etter et måltid med karbohydrater avgjør også hvorvidt du er i stand til å hente energi fra fettlagrene dine eller om du lagrer overskuddsenergien fra karbohydratene som fett.

Du vet best hva som eventuelt stresser deg. Kanskje er du en av de som ikke lar deg stresse av noe og i såfall kan du hoppe over dette avsnittet. Visste du at stress også påvirker fordøyelsen din? Stress påvirker produksjonen av mavesyre negativt. Kanskje har du for lite mavesyre og ikke for mye? Søvnmangel, giftstoffer i maten, mat du ellers ikke tåler, utfordrende relasjoner, hard, langvarig trening og mye annet er også stress for kroppen og dermed også fordøyelsen.

Det er også slik at lykkehormonet serotonin i stor grad faktisk produseres av nerveceller i tarmen og ikke i hjernen. En fornøyd tarm kan altså være med og påvirke hvordan du har det mentalt.

I en veiledningstime snakker vi mye om disse sammenhengene og hvordan du kan spise for å oppnå dine mål. Det fokuseres ikke på kaloritelling i forbindelse med eventuell vektnedgang og det tilbys ingen raske løsninger. Kanskje må du til og med prøve og feile litt før du finner ut hvordan akkurat du kan leve med jevn energi hele dagen og best mulig helse. Noen gjør alle endringer på strak arm og ser seg ikke tilbake, mens andre kan trenge mer tid og gjøre endringer gradvis. Ingen er like og det tar vi hensyn til. Kanskje er det ikke så mye som skal til for å gjøre hverdagen din bedre.

Spis mindre, tren mer? Trening er kun mulig med påfyll av karbhydrater, før, under og etter? Det stemmer kanskje ikke for alle. Vi kan gjerne snakke om hvordan spise slik at du kan hente energi fra fettlagrene dine uten å være avhengig av stadig påfyll av karbohydrater i forskjellige former. Det gjelder også for deg som ikke er overvektig.

Priser

 

Etter konsultasjonen får du på e-post

  • Informasjon og tips om matvarer og relevante tilskudd
  • Kom-igang-oppskrifter

Tester

Det kan være nyttig og motiverende å følge opp endringer ved at du tar prøver hos fastlege og eventuelt hos andre både før du starter med endringer og underveis.
Eventuelle utgifter til tester vil komme i tillegg til ernæringsterapi/kostholdsveiledning.

Matintoleranser

Kanskje er det mistanke om allergier og/eller matintoleranser som hindrer deg i å oppnå din beste helse. Dette kan avdekkes ved testing eller ved å fjerne matvarer over tid for så å forsiktig gjeninnføre disse.

Oppfølging

  • For motivasjon og fokus og for å kunne gjøre justeringer underveis
  • Gjennomgang av evt. prøvesvar
  • Via telefon/skype/SMS
  • Rabatt ved kjøp av pakke med flere konsultasjoner

Priser


TOP